شناخت تکنولوژی های روز دنیا

در این وبلاگ قصد داریم کاربردی ترین ابزار دست بشر را بررسی و معرفی کنیم

شناخت تکنولوژی های روز دنیا

در این وبلاگ قصد داریم کاربردی ترین ابزار دست بشر را بررسی و معرفی کنیم

این وبلاگ برای مطالعه و شناخت وسایل و تکنولوژی های روز دنیا و پیشرفت آن در طول زمان ایجاد شده است.

آیا می دانستید لوازم یدکی ماشین سنگین متشکل از چه اجزایی است؟ آیا می دانید از کجا می توان قطعات قطعات یدکی ماشین سنگین را خریداری کرد؟ در صورتی که تمایل به دانستن جواب سوالات بالا هستید، با ما همراه باشید. تعداد لوازم یدکی ماشین های سنگین زیاد است که هر کدام از این قطعات وظیفه مخصوص به خود را دارند. در صورت نبود یکی از این قطعات ممکن است در عملکرد سایر قطعات خلل ایجاد نماید.

لوازم یدکی ماشین سنگین چیست؟

ماشین های سنگین پس از مدتی استفاده از آن ها ممکن است دچار خرابی و فرسودگی شوند پس باید آن ها را اگر قابل تعمیر هستند، تعمیر کرد در غیر این صورت تعویض قطعه بهترین راه حل است. قطعاتی که جایگزین قطعات اصلی می شود، قطعات یدکی ماشین سنگین نام دارد که همان ویژگی و کارکرد قطعه اصلی را داشته و همان نقشی را در سیستم ماشین سنگین به عهده دارد.

لوازم یدکی ماشین سنگین، قطعات اضافی یا زاپاس هستند که با همان مشخصات و نوع کارکرد قطعات اصلی خودرو و با هدف جایگزینی با قطعات اصلی که به دلیل فیک بودن یا طول عمر پایین نیاز به تعویض دارند، تولید می شوند.

مهم ترین قطعات زاپاس ماشین سنگین

در میان انواع لوازم یدکی ماشین سنگین ۷ قطعه مهم و اصلی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها میپردازیم:

دیسک ترمز 

امیدواریم تا اینجای مقاله توانسته باشیم شما را با لوازم یدکی ماشین سنگین آشنا کنیم. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا در خصوص این که دیسک ترمز چیست و چه کاربردی دارد، صحبت کنیم. از زمان اختراع ماشین تاکنون ترمز یکی از مهم ترین ارکانی بوده است که از ابتدا مورد توجه همگان قرار گرفته است. در واقع سیستم ترمز ماشین طی سالیان متوالی تغییر کرده است و هر سال این ترمز ها نسبت به سال قبل کامل تر و مطمئن تر شده اند. دیسک ترمز یا دیسک چرخ یکی از مهم ترین قطعاتی هستند که در سیستم تعلیق اتومبیل ها به کار  می روند. دیسک ترمز میان چرخ و لنت قرار می گیرد، دیسک ترمز ظاهری شبیه به دایره دارد. این قطعه از چدن، آهن، آلومینیوم و فولاد ساخته می شود. دیسک ترمز به این صورت عمل می کند؛ زمانی که راننده پا بر روی پدال ترمز می گذارد لنت ترمز اصطکاکی را بر روی دیسک ترمز به وجود می آورد. همین اصطکاک باعث کم شدن سرعت و در نهایت توقف کامل اتومبیل می شود. دیسک های چرخ در دو نوع دیسک چرخ معمولی و ترمز دیسکی خنک کننده تولید و روانه بازار می شوند. هر خودرو بنا به نیازی که دارد می تواند از یکی از این دیسک ها استفاده نماید.

 

مقالات مفید: دیسک ترمز چیست 

 

دیسک ترمز؛ یکی از مهم ترین لوازم یدکی ماشین سنگین

توربو شارژ

توربو شارژ یک قطعه مکانیکی در ماشین های سنگین است که روی موتور ماشین با هدف افزایش عملکرد موتور، کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی خودرو استفاده می شود.  این قطعه با دمیدن هوا و ایجاد فشار می تواند هوای بیشتری را به محفظه سیلندر خودرو وارد کند در این حالت میزان اکسیژن در محفظه بیشتر شده پس عملکردموتور ماشین بهبود می یابد. در ادامه این چرخه میزان دود بیشتری هم از خودرو خارج می شود . در ماشین های سنگین قدرت و میزان راندمان موتور بسیار مهم است از این رو توربو شارژ از مهم ترین لوازم یدکی ماشین سنگین است.
 

توربو شارژ؛ یکی از مهم ترین لوازم یدکی ماشین سنگین

کروز کنترل (Cruise Control)

​کروز کنترل از دیگر قطعات یدکی ماشین سنگین های سنگین و سبک یک سیستم کنترل سرعت در ماشین های سنگین و سبک است که امکان ثابت نگه داشتن سرعت را از طریق کلید های کنترلی فراهم می کند. تغییر سرعت خودرو بدون نیاز به استفاده از پدال گاز و از طریق کنترل میزان هوای ورودی به داخل محفظه احتراق صورت می گیرد.
 

کروز کنترل؛ یکی از مهم ترین لوازم یدکی ماشین سنگین

لوازم یدکی کامیون 

از آن جایی که کامیون ها به چند دسته مجزا تقسیم بندی می شوند. لوازم یدکی که به طور مثال در کامیون های جاده رو مورد استفاده قرار می گیرد؛ متفاوت از لوازم یدکی می باشد که در کامیون های غیر جاده ای از آنها استفاده می شود. از آن جایی که از کامیون ها برای حمل بار استفاده می شود و اکثر این ماشین های سنگین در جاده تردد دارند؛ ممکن است لوازم یدکی و قطعات سازنده این ماشین های سنگین زودتر از دیگر ماشین ها خراب شود. شناخت لوازم یدکی کامیون ها کمک می کند تا در صورت بروز مشکل و اختلال در عملکرد این قطعات، بتوان نسبت به تعمیر آن ها اقدام کرد.

مقالات مفید:  لوازم یدکی کامیون چیست 

فیلتر

یکی از مهم ترین لوازم یدکی ماشین سنگین ها و کامیون ها فیلترها هستند. این فیلترها مانند سپری دفاعی عمل می کنند و از سایر قطعات خودرو محافظت می کنند. فیلترها به چند دسته فیلتر روغن، فیلتر رسوب گیر و... تقسیم می شوند. یکی از مهم ترین کاربرد این فیلترها را می توان افزایش طول عمر ماشین ها دانست.

  • شمع

دیگر وسیله حیاتی برای ماشین های سنگین به حساب می آید؛ چرا که بدون وجود شمع ماشین حرکت نمی کند. از آن جایی که این قطعه یک عملکرد حیاتی را دارد پس بهتر است این قطعه همیشه در خودروی شما وجود داشته باشد. شمع ها در انواع مختلفی ساخته می شوند که بهترین نوع آن را می توان شمع های پلاتینه دانست که طول عمر بالایی را دارند.

  • جک و آچار

جک و آچار های مخصوص خودروهای سنگین نیز از دیگر قطعات یدکی مهم خودرو به شمار می آیند. در صورت نبود این قطعه زمانی که خودروی شما دچار مشکلی شود، حسابی به دردسر خواهید افتاد. پس بهتر است آچارهای مخصوص را همیشه در خودروی خود داشته باشید.

 

 

برای خواندن ادامه این مطلب به نشانی زیر از وب سایت شرکت بازرگانی واته مراجعه کنید:

https://vateh-sp.com/fa/مقالات/لوازم-یدکی-ماشین-سنگین-چیست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی