شناخت تکنولوژی های روز دنیا

در این وبلاگ قصد داریم کاربردی ترین ابزار دست بشر را بررسی و معرفی کنیم

شناخت تکنولوژی های روز دنیا

در این وبلاگ قصد داریم کاربردی ترین ابزار دست بشر را بررسی و معرفی کنیم

این وبلاگ برای مطالعه و شناخت وسایل و تکنولوژی های روز دنیا و پیشرفت آن در طول زمان ایجاد شده است.

۴ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۳
بهمن
۰۰

روش خنک سازی

موتورهای الکتریکی آب خنک را با دو روش خنک کننده مختلف طراحی و تولید می کند. یک نسخه خنک کننده آب سطحی و نسخه دیگر خنک کننده داخلی آب را فراهم می کند.


سطح خنک شده

موتورهای الکتریکی خنک شونده با آب سطحی دارای یک ژاکت خنک کننده جداگانه در قسمت بیرونی موتور هستند. آب خنک کننده قسمت بیرونی استاتور موتور را خنک می کند، در حالی که قسمت های داخلی موتور در حالت خشک باقی می مانند. گوشته های خنک کننده بسته به نوع آب، به عنوان مثال آب شیرین یا آب دریا، می توانند از مواد مختلفی ساخته شوند.


موتورهای کنسرو شده

یکی دیگر از گزینه‌های موتور الکتریکی خنک‌شونده داخلی، داشتن موتورهای خنک‌شونده با آب است که امکان استفاده از قوطی، به اصطلاح موتورهای کنسرو شده را فراهم می‌کند. این روش برای جلوگیری از تماس سیم پیچ استاتور با یک محیط خنک کننده احتمالاً تهاجمی برای جلوگیری از هر گونه خطر خراب شدن سیم پیچ ها استفاده می شود.

برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور، این گرما باید دفع شود. برای این، گزینه های مختلفی وجود دارد. موتورهای خنک نشده گرما را به داخل محفظه دستگاه که روی آن نصب شده اند و از طریق همرفت به محیط اطراف پراکنده می کنند. موتورهای هوا خنک دارای یک فن هستند که هوا را به محفظه موتور می دمد و در نتیجه آن را خنک می کند. موتورهای خنک کننده سیال با آب یا روغنی که از طریق کانال های خنک کننده در موتور جریان می یابد خنک می شوند.


عملکرد الکتروموتور کولر

خنک کننده سیال موتورهای الکتریکی را می توان به روش های مختلفی تبدیل کرد. اصولاً همیشه در استاتور موتور مجاری وجود دارد که عمدتاً آب از طریق آنها هدایت می شود زیرا آب بهترین ضریب حرارت را دارد. به همین دلیل، هم به عنوان یک قاعده و هم در این متن به موتورهای الکتریکی آب خنک اشاره می کنیم. لوله های خنک کننده را می توان در یک پوشش مخصوص قرار داد و یا مانند جدیدترین سروو موتورهای خنک شونده با آب، مستقیماً در محفظه موتور قرار داد.

نسخه با خنک کننده پوششی باعث می شود که موتور به فضای بیشتری نیاز داشته باشد و هنگامی که مستقیماً در محفظه مشخص شود، ابعاد موتورهای آب خنک با موتورهای خنک نشده یکسان است. در اصل، آب به سادگی از طریق موتور پمپ می شود و بارها و بارها توسط یک واحد خنک کننده خنک می شود. سپس موتور خیلی داغ نمی شود و می تواند خروجی مطلوبی را ارائه دهد. قاعده کلی: هرچه جریان بیشتری به موتور وارد شود، موتور بیشتر گرم می شود و خنک کننده بیشتر باید انجام دهد.

انتخاب روش خنک کننده مناسب ساده نیست. عوامل زیادی در تصمیم گیری دخیل هستند و دلیل انتخاب الکتروموتورهای آب خنک می تواند متفاوت باشد.

بهترین راهنمای خرید الکتروموتور از پایگاه خبری اعتداد با ایده بسیار عالی پاسخ به سوالات فروشنده الکتروموتور:

 

در صورتی که به یک فروشنده الکتروموتور مراجعه کنید، احتمالا فروشنده از شما چند سوال فنی خواهد پرسید که ممکن است در پاسخ به آنها و انتخاب بهترین موتور، تصمیم درست را نگیرید! سوالاتی مانند:

  • الکتروموتور چند فاز باشد؟
  • الکتروموتور چند اسب بخار توان داشته باشد؟
  • گشتاور الکتروموتور چقدر باشد؟
  • الکتروموتور چند کیلو وات باشد؟
  • الکتروموتور چند دور در دقیقه سرعت داشته باشد؟
  • موتور تک سرعته باشد یا چند سرعته؟
  • الکتروموتور ترمز دار باشد یا فاقد ترمز؟
  • الکتروموتور کلاچ دار باشد یا خیر؟

و همچنین سوالاتی در رابطه با گشتاور، درجه محافظت و جنس بدنه، نوع سیم پیچ و ... . واقعا مگر اینکه شما در این رابطه تخصص کافی را داشته باشید، در غیر این صورت خرید الکتروموتور مناسب واقعا دشوار خواهد بود و شاید به خیال خود بهترین موتور کولر را خریداری کرده باشید، در حالی که به درد موتور پنکه اتاق خواب هم نخورد. در مطالعه این راهنمای خرید الکتروموتور با ما همراه شوید تا این انتخاب پیچیده را در حد انتخاب یک پوشال ساده کولر آبی، ساده کنیم.

جهت سادگی درک مطلب، اجازه دهید که تمام سوالاتی که یک فروشنده الکتروموتور از شما خواهد پرسید را بررسی کنیم تا شما قبل از اینکه فروشنده کلمه ایی در این مورد صحبت کند، بهترین الکتروموتور را انتخاب کنید؛ یعنی یک انتخاب پرفکت و حرفه ایی.

فروشنده الکتروموتور و راهنمای پاسخ به سوالات جهت خرید حرفه ایی

سوال اول فروشنده؛ الکتروموتور چند فاز باشد؟

دو نکته قبل از انتخاب منبع تغذیه موتور وجود دارد؛ یکی اینکه آیا شما به برق سه فاز یا تک فاز دسترسی دارید؟ و دیگری هدف شما از خرید الکتروموتور می باشد. پس اگر موتور را برای کارهای سنگین لازم ندارید و به برق سه فاز نیز دسترسی ندارید، قطعا انتخاب شما موتور تک فاز است. اختلاف موتور تک فاز و سه فاز را ببینیم:

  • راه اندازی و سیم پیچی موتور های تک فاز ساده تر است.
  • هزینه تعمیر ونگهداری موتور تک فاز کمتر است.
  • موتور تک فاز با برق 220 ولت شهری و فرکانس 50 تا 60 هرتز، قابل راه اندازی هستند.
  • الکتروموتور تک فاز برای مصارف خانگی و نیمه صنعتی مقرون به صرفه هستند.
  • راندمان الکتروموتورهای سه فاز بیشتر از موتورهای تک فاز است.
  • الکتروموتورهای تک فاز، حداکثر می توانند توان 5 اسب بخار داشته باشند.
  • در بیشتر موارد لرزش موتور های تک فاز، بیشتر از موتورهای سه فاز می باشد.
  • مشکلات جریان کشی در موتور های تک فاز شایع تر است که موجب داغ شدن بیشتر، مصرف انرژی بالا و کاهش راندمان موتور میشود.

 

سوال دوم فروشنده؛ الکتروموتور چند اسب بخار توان داشته باشد؟

موتورهای کولر از نوع الکتروموتور AC تک فاز هستند و در ایران موتور های برند موتوژن و الکتروژن بیشترین فروش را دارند. موتور های کولر عموما دو سرعته با دور های 1400 و 3000 هستند. الکتروموتور کولر به لحاظ قدرت از کمترین به بیشترین توان، به ترتیب شامل 4/3، 2/1 و 3/1 می باشند. برای کولر های 3000 الکتروموتور 3/1 اسب بخار، کولر 5000 الکتروموتور 2/1 اسب بخار و برای کولر 7000 الکتروموتور 4/3 اسب بخار، بهترین انتخاب شما خواهد بود.

در انتخاب موتور پمپ، چه الکتروموتوری بخریم؟ قطعا هر پمپ آب نیز دارای مشخصات خاص خود است و ظرفیت توان پمپ نیز یکی از اطلاعات آن است؛ بله به همین راحتی با توجه به توان پمپ مورد نظر، توان الکتروموتور نیز قابل تشخیص است.

موتور های بالابر با ظرفیت های متفاوت، قطعا توان و قدرت متفاوتی می طلبد. برای بالابرهای با ظرفیت پایین 250 کیلوگرمی، موتور های الکتریکی تا 3 اسب بخار، کفایت می کند. بالابر با ظرفیت 750 کیلوگرمی، موتورهایی با توان 6 تا 7.5 اسب بخار و بالابر های 1000 کیلوگرمی (یک تنی) به موتورهای 7.5 تا 10 اسب بخار نیاز دارند.

 

سوال سوم فروشنده؛ گشتاور الکتروموتور چقدر باشد؟

شاید شما نیز مانند خیلی از افراد، مفهوم گشتاور، سرعت و شتاب را اشتباه درک کرده باشید. برای درک این موضوع و انتخاب موتور با گشتاور مناسب برای فعالیت شما، تعریف و مقایسه زیر، یک راهنمای بسیار عالی می باشد.

گشتاور مقدار نیروی اولیه ای است که از طریق شافت بر جسم مورد نظر (پروانه در پمپ، گیربکس در بالابر و هر جسم دیگری) وارد می شود. به لحاظ ریاضی؛ گشتاور(T)=میزان نیرو(F)+طول بازو(D).

نکته ایی که باید به آن توجه کنید این است که بیشترین گشتاور، در دور های پایین یک الکتروموتور وجود دارد و دلیل آن اصطکاک کمتر در دور های پایین می باشد.

دور های پایین و گشتاور بالا، دقیقا نیرویی است که در نوار نقاله ها، نورد های صنعتی، دستگاه های حمل و انتقال بار و امثال هم نیاز داریم.

نکته مهم دیگر این که شتاب و سرعت بالا، در موتور هایی با قدرت بالا، و شتاب اولیه بالا در موتور هایی با گشتاور بالا ایجاد می شود. در نتیجه بیشترین گشتاور در موتور هایی با دور پایین وجود دارد. اما چنانچه شما به سرعت بالاتر در الکتروموتور نیاز داشته باشید، موتور هایی با قدرت و توان بالاتر نیاز خواهید داشت. البته موتور های قدرت بالا در طول زمان بیشتر به سرعت بالا می رسند، یعنی گشتاور کم تری خواهند داشت.


نمودار رابطه توان و گشتاور الکتروموتور

سوال چهارم فروشنده؛ الکتروموتور چند کیلو وات باشد؟

در مرحله قبل توان موتور را بر اساس اسب بخار تعیین کردیم. در صورتی که می خواهید توان موتور را بر اساس کیلو وات مشخص کنید، کافی است از فرمول زیر استفاده کنید:

KW=1.34(HP)

در نتیجه با مشخص بودن توان بر حسب اسب بخار، به راحتی با ضرب آن در عدد 1.34، توان الکتروموتور بر حسب کیلو وات اندازه گیری می شود.

 

سوال پنجم فروشنده؛ الکتروموتور چند دور باشد؟

"سرعت" تعداد دفعات چرخش 360 درجه ایی شافت موتور در دقیقه است؛

"دور" پارامتر ارزیابی ظرفیت الکتروموتور برای تعداد دفعات چرخش 360 درجه در دقیقه است؛

"گشتاور" مقدار نیرویی است که در طول فاصله یا طول بازو می تواند به مرکز مورد نظر وارد کند و عموما بر حسب کیلوگرم بر سانتیمتر بیان می شود.

حال جدول زیر را با دقت مشاهده کنید:

موتور 1500 تا 1800 دور

موتور 1000 تا 1200 دور

موتور 750 تا 900 دور

توان بر حسب اسب بخار

195

180

165

1

195

175

160

1.5

195

175

160

2

180

175

160

3

180

175

160

5

175

165

150

7.5

175

165

150

10

165

150

140

15

165

150

140

20

150

150

140

25

150

150

140

30

150

150

140

40

150

150

140

50

140

140

140

60-150

در الکتروموتور کولر و آسانسور، عموما از موتور های دو سرعته استفاده می شود.

 

سوال ششم فروشنده؛ الکتروموتور با درجه حفاظت (IPab) چند می خواهید؟

شاید خود شما وقتی به مشخصات و پلاک الکتروموتور نگاه کرده باشید، ارقامی مانند IP32، IP44 و ... را دیده باشید. انتخاب صحیح درجه حفاظت، به شرایط آب و هوایی و مکان نصب بستگی دارد.

درجه حفاظت را با ساختار IPab نمایش می دهند که a و b دو رقم متغیر هستند.

پلاک موتور های موتورژن و الکتروژن و درجه حفاظت آنها

a

0

بدون محافظت

1

حفاظت در برابر اجسام بزگتر از 50 میلیمتر

2

حفاظت در برابر اجسام جامد بزگتر از 12 میلیمتر

3

حفاظت در برابر اجسام جامد بزگتر از 2.5 میلیمتر

4

حفاظت در برابر اجسام جامد بزگتراز 1 میلیمتر

5

حفاظت شده در برابر گرد و غبار

6

حفاظت کامل در برابر گرد و غبار

b

0

بدون محافظت

1

حفاظت در برابر چکیدن آب

2

حفاظت در برابر چکیدن آب با 15 درجه انحراف

3

حفاظت در برابر ترشح آب

4

حفاظت در برابر پاشیدن آب

5

حفاظت شده در برابر فوران آب

6

حفاظت شده در برابر سیلاب

7

حفاظت شده در برابر غوطه ورشدن موقت درآب

8

حفاظت شده در برابر غوطه ور شدن دائم در آب

 

سوال هفتم؛ الکتروموتور ضد انفجار باشد؟

موتور الکتریکی همانطور که از نامش پیداست، با جریان برق سروکار دارد وهر جریانی در هر اتصالی ممکن است باعث ایجاد جرقه، اتصالی و حتی آتش سوزی شود. حالا تصور کنید که همچین وسیله ایی در قسمت از پتروشیمی قرارداشته باشد که گاز های اشتعال زا در آن وجود داشته باشد!

 

عموما به صورت زیر استاندارد یک الکتروموتور ضد انفجار معرفی می شود:

"IP12 EXD IC T3 Class 4 Zone5"

1، 2، 3، 4 و 5 در عبارت، متغیر هستند.

Class 1: گازهای قابل اشتعال وجود باشد.

Class 2: غبارهای قابل اشتعال وجود دارد.

Class 3: فیبرهای قابل اشتعال در آن موجود باشد.

(0 Zone)Class 1 Division 1: در شرایط عادی گاز قابل اشتعال در محیط پراکنده است.

(1 Zone)Class 1 Division 2: در شرایط عادی گاز اشتعال زا نیست اما در شرایط بحرانی پراکنده شود.

(2 Zone)Class 1 Division 2: در شرایط عادی و بحرانی اثری از گاز اشتعال زا نیست.

 

IC الکتروموتور ضد انفجار برای مناطق خطرناک:

دسته I: غبار زغال سنگ و ...  وجود دارد.

دسته II: مناسب مناطق هیدروکربنی؛

IIA= اتان، پروپان، بوتان، پنتان، هگزان، نوتان، دکان، استیک اسید، استون، متانول، تولوئن، اتیل استات.

IIB= اتیلن، دی متیل اتر، اتیل اتر، دی اتیل اتر، اکسید اتیلن.

IIC= هیدروژن، دی سولفید کربن، استیلن و اتیل نیترات.

 

مطمئن باشید با درک این مطالب، برای خرید بهترین الکتروموتور کاملا آماده هستید. شاید بگید برای خرید یک موتور ساده لازم نیست تمام نکات فوق را مرور کنیم، این ذهنیت کاملا درست است؛ اما ما سعی کرده ایم هر آنچه ممکن است به انتخاب بهتر شما کمک کند، روشن کنیم. از بهترین نمایندگی های فروش موتور های الکتریکی، که مراکز فروش خود را در تهران و همدان فعالسازی کرده است، مجموعه تلمبه موتور غرب می باشد. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع الکتروموتور از این مجموعه به آدرس اینترنتی www.westpumpiran.com مراجعه نمایید.

  • kezhvan abbasi
۰۶
بهمن
۰۰

تقریبا دو ماه دیگر زمستان سرد تمام شده و به روز های گرم بهاری نزدیک می شویم. بهار استان های گرم کشور معمولا نیازمند سرویس و راه اندازی کولر خواهد بود. و همچنان دغدغه انتخاب بهترین دینام کولر شروع می شود؛ 1/3 بخرم یا 3/4 یا 1/2؟ کدام بهتر است؟ و کلی سوالات دیگر. در اینجا یک راهنمای مناسب برای انتخاب الکتروموتور کولر آماده کرده ایم.

ابتدا تعریفی داشته باشیم از الکتروموتور:

الکتروموتور یا موتور الکتریکی وسیله ای است که جریان برق و الکتریسیته را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند. نام های دیگر الکتروموتور شامل موتور القایی، موتور الکتریکی و دینام هستند. معمولا الکتروموتور را بر اساس برق مصرفی، در دو مورد تک فاز و سه فاز دسته بندی می کنند، که بیشترین کاربرد را دارند. حرکت های مکانیکی در زندگی ماشینی امروزی، با دستگاه های الکتروموتور ادغام شده اند. در بیشتر دستگاه های پمپ، بوستر پمپ، بالابرها، جرثقیل، آسانسور، کولر و ... نیز، انرژی حرکتی را از الکتروموتور DC یا AC گرفته و شروع به کار می کنند. به هر حال استفاده از الکتروموتور در مصارف صنعتی، کارگاهی، خانگی، کشاورزی و ... کاملا شایع شده است.

از جمله بهترین برند ها و شرکت های سازنده الکتروموتور، شامل موارد زیر می باشند:

1. الکتروژن

2. موتوژن

3. زیمنس

4. اسران

5. توشیبا

6. ای بی بی

بهترین الکتروموتور کولر کدام است؟

الکتروموتور کولر

موتور الکتریکی یکی از اجزای اصلی کولر آبی است. موتورهای 1/2 و 3/4 رایج ترین انواع موتورهای مورد استفاده در کولرهای آبی هستند. این نوع موتور به دلیل قدرت آن نامگذاری شده است. موتور آب خنک کننده نیروی مورد نیاز برای راه اندازی و کارکرد مایع خنک کننده را تامین می کند.

گاهی اوقات موتور کولر آبی ممکن است دچار مشکلات و خرابی هایی شود که در بدترین حالت منجر به سوختگی می شود. در این صورت موتور HVAC باید تعویض شود. ساخت و ظرفیت کولر آبی فاکتورهای مهمی در انتخاب نوع موتور است. برای یادگیری تفاوت موتورهای تهویه مطبوع 1/2 و 3/4، عملکرد و کاربرد هر کدام را به طور جداگانه شرح می دهیم. شما عزیزان می توانید برای خرید انواع موتور تهویه مطبوع به فروشگاه اینترنتی نیکاسان مراجعه نمایید.

موتور آب خنک 3/4 اسب بخار

دینام 3/4 بدون شک قدرتمندترین و قدرتمندترین دینام موجود در بازار است. این نوع موتور برای کولرهای آبی با ظرفیت 6500 و 7000 پیشنهاد می شود.
نسبت در انتخاب نوع موتور و ظرفیت تهویه مطبوع از بسیاری جهات مهم است. در برخی موارد پس از خراب شدن یا سوختن موتور کولر می توان از موتور قوی تری استفاده کرد، به عنوان مثال ژنراتور 4.3 برای کولرهای آبی با ظرفیت کمتر از 6500. موتور کولر آبی را می توان با موتور قوی تری جایگزین کرد. موتوری که تهویه مطبوع با راندمان بالا را هدایت نمی کند. یکی از مشکلات در این موارد گرانی برق است.
کولرهای 3 تا 4 موتوری موجود در بازار دارای دسته سبز رنگ هستند. این موتورها توسط خازن ها تغذیه می شوند. کندانسور و کویل نصب شده در موتور کولر 3/4 به صورت سری و سری به هم متصل می شوند تا در نهایت بتوانند برق مورد نیاز برای راه اندازی کولر را تامین کنند.

موتور 1/2 اسب بخار آب خنک

موتورهای آب خنک و سایر موتورهای با قدرت کمتر از 3.4 اسب بخار معمولاً نیازی به خازن راه اندازی ندارند و توسط یک سیم پیچ به حرکت در می آیند.
موتور 1/2 برای واحدهای خنک کننده با ظرفیت 4000 و 5000 استفاده می شود.اکثر موتورهای 1/2 دارای دسته سفید هستند. موتور خنک کننده 1/2 اینچی یکی از پرکاربردترین موتورهای خنک کننده موجود در بازار است و به لطف بلبرینگ های باکیفیت از راندمان بالایی برخوردار است.
IP استفاده شده در این نوع موتورها 22 است تا بتوان موتور را با هوای داخل رادیاتور خنک کرد.
انواع مختلفی از موتورها با برندهای مختلف در بازار وجود دارد. موتورهای با خازن های محافظ رایج ترند. خازن های محافظ از سوختن موتور در هنگام نوسانات جلوگیری می کند.
خنک کننده موتور با برندهای مختلف با قیمت مناسب در فروشگاه اینترنتی نیکاسان موجود می باشد. دوستان عزیز در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد این محصول با کارشناسان نیکاسان تماس حاصل فرمایید.

به طور کلی برای کولر موسوم به 3000 از موتور الکتریکی با قدرت 1/1 اسب بخار استفاده می شود. برای رادیاتور 5000 از موتور 3 اسب بخار آب خنک استفاده می شود و دینام 7000 و کولر 3 اسب بخار توصیه می شود.

انواع بهترین موتور های کولر را اینجا مشاهده نمایید.

 

انواع پمپ آب کولر آبی

پمپ های آب برای کولرهای آبی به طور کلی بر اساس نوع استاتور و نیروی محرکه تقسیم می شوند:

طبقه بندی بر اساس نوع استاتور:

یکی از ویژگی های پمپ های آب خنک بسته به نوع استاتور موتور الکتریکی به کار رفته در آنها می باشد.

بنابراین دو نوع کولر آبی متداول شامل پمپ های آب مبتنی بر استاتور تک کویل و استاتور دو بالشی می باشد.

طبقه بندی بر اساس نیروی محرکه:

برخی از پمپ های آب خنک کننده دارای موتور الکتریکی هستند، بنابراین در دسته پمپ های مستقل از موتور قرار می گیرند.

دسته دوم موتور الکتریکی ندارند و در واقع مکانیکی هستند زیرا نیروی رانش خود را از موتور ملخ می گیرند.

این سری از پمپ های آب، کولرهای آبی را در کلاس پمپ های رانش موتور فن قرار می دهد.

جالب است بدانید امروزه استفاده گسترده از این مدل از پمپ های خنک کننده آب مکانیکی در بین مصرف کنندگان افزایش یافته است، زیرا پمپ نیازی به برق ندارد و بر همین اساس مصرف برق را کاهش می دهد.

 

جهت مشاهده انواع مدل های موتور کولر، کسب اطلاعات کامل در رابطه با موتور الکتریکی و خرید آن، می توانید از فروشگاه صنعتی و بازرگانی تلمبه موتور غرب مراجعه کنید. جهت خرید الکتروموتور از این مجموعه اینجا کلیک کنید.

  • kezhvan abbasi
۰۳
بهمن
۰۰

گچ بری سنتی، گچ بر پایه سیمان است که روی دیوارها و سایر سطوح داخل و خارج ساختمان اجرا می شود. از سیمان، ماسه و آهک ساخته شده و به ماده ای بسیار بادوام تبدیل می شود که نیاز به نگهداری کمی دارد. مانند گچ تزئینی سنتی، گچ بری را می توان ماله کرد، برس زد، یا بافت دیگری برای ایجاد انواع جلوه های پایانی ایجاد کرد. گچ بری معمولاً روی یک شبکه سیمی گالوانیزه به نام لت اعمال می شود که به چسبیدن گچ به ساختار نگهدارنده کمک می کند و کل مجموعه را تقویت می کند.

گچ بری معمولاً در محل مخلوط می شود و در سه لایه اعمال می شود.

 

گچ بری

 

کت های گچبری

توری گچبری فلزی بر روی یک غشای رطوبتی اعمال شده بر روی روکش دیوار نصب می شود. لت یک توری ساختاری با سوراخ هایی است که حدود 1/4 اینچ عرض دارند. اولین لایه گچ بری مرطوب از سوراخ ها عبور می کند تا اتصال محکمی به تراشه ایجاد کند.

گچ بری سنتی یا "3 لایه" روی لت در سه لایه نازک اعمال می شود: روکش خراشیده، پوشش قهوه ای و پوشش پایان. ابتدا روکش خراش اعمال می شود و برای ایجاد یک پایه محکم برای دو لایه دیگر در لت فلزی قرار می گیرد. این کت خراش نامیده می شود زیرا اغلب با یک ابزار کوچک برای ایجاد یک بافت شیاردار قربانی می شود. شیارها پیوند لایه دوم را بهبود می بخشند.

لایه دوم یا کت قهوه ای بعد اعمال می شود و صاف می شود تا سطحی یکنواخت برای پوشش نهایی ایجاد شود. پوشش نهایی در آخر اعمال می شود و یک پوشش تزئینی روی سطح دیوار ایجاد می کند. این هم کتی است که در صورت تمایل رنگی می شود. ضخامت کل سه لایه تقریباً 7/8 اینچ است.

استانداردهای آیین نامه ساختمانی در گچ کاری

آئین نامه بین المللی ساختمان (IBC) توصیه هایی را برای نصب گچ ارائه می کند، از جمله حداقل تاخیر زمانی بین هر لایه. علاوه بر این، دو استاندارد از طرف انجمن آزمایش و مواد آمریکا (ASTM) وجود دارد که کاربرد گچ را تنظیم می کند:

مشخصات استاندارد ASTM C 926 برای کاربرد گچ بر پایه سیمان پرتلند

مشخصات استاندارد ASTM C 1063 برای نصب تراشکاری و خز برای دریافت گچ بر پایه سیمان پرتلند داخلی و خارجی

مخلوط کردن گچ

از آنجا که گچ بر پایه سیمان است و هنگام مخلوط شدن با آب سخت می شود، باید درست قبل از اجرا مخلوط شود. نمی توان آن را به صورت پیش مخلوط فروخت. گچ بری "پیش مخلوط" یک مخلوط خشک است که حاوی تمام مواد لازم است و تنها چیزی که اضافه می کنید آب است. این مخلوط‌های گچبری که به صورت تجاری تهیه می‌شوند می‌توانند راه‌حل آسانی برای بسیاری از پروژه‌های ساختمانی باشند.

  • به طور سنتی، گچ بری در محل با استفاده از مواد فله مخلوط می شود. ترفند ایجاد مخلوط گچ کاری خود این است که هر دسته را دقیقاً یکسان کنید. یک مخلوط گچ کاری اولیه شامل موارد زیر است:
  • سه قسمت ماسه
  • سیمان پرتلند یک قسمت
  • آهک هیدراته تا 10 درصد سیمان حجمی
  • اب

هر چه گچ کندتر خشک شود، قوی تر می شود. در مکان‌های آفتابی و گرم، گچ‌کاری باید در سایه قرار گیرد تا از کم‌آبی مخلوط گچ‌کاری جلوگیری شود. هنگام استفاده از گچ بری مخلوط شده، بهتر است دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید. اگر دمای هوا کمتر از 40 درجه فارنهایت است، هرگز گچ نزنید.

تولیدکنندگان گچ بری پیش مخلوط

بسیاری از تولید کنندگان بزرگ وجود دارند که می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد مخلوط کردن و استفاده از گچ با آنها تماس بگیرید:

گچ را می توان با رنگدانه مخلوط کرد تا طیف رنگی ایجاد کرد یا می توان آن را بدون رنگدانه استفاده کرد و به سادگی خاکستری طبیعی سیمان خود را تحمل کرد. برخی از پیمانکاران تمایل دارند از رنگ‌های گرم مانند زرد، صورتی یا نارنجی استفاده کنند، اما رنگ‌های بژ و سفید شاید رایج‌ترین رنگ‌هایی باشند که برای گچ استفاده می‌شوند. گچ بری را می توان رنگ کرد، اما باید حداقل شش هفته قبل از رنگ آمیزی عمل کند. رنگ آمیزی گچ بری با رنگدانه به رنگ آمیزی آن بسیار ارجح است زیرا رنگ مشکل نگهداری منظم را ایجاد می کند، در حالی که رنگ آمیزی از پیش مخلوط دائمی است.

  • kezhvan abbasi
۰۳
بهمن
۰۰

نصب ترانسفورماتور برق در محل کار می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر برای اولین بار باشد یا با ترانسفورماتورهای الکتریکی آشنایی نداشته باشید. اول از همه، ترانسفورماتور الکتریکی باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد، در غیر این صورت ممکن است دچار آسیب های داخلی شود و شما را با تجهیزات برق بی فایده مواجه کند.

رعایت تمام اقدامات احتیاطی ایمنی و ارائه تجهیزات ایمنی به کارگر ساختمانی که ترانسفورماتور را مدیریت می کند بسیار مهم است. از این نکات می توان برای نصب ترانسفورماتورهای خشک و پر از مایع استفاده کرد. مهم است که بدانید کدام آزمون های پذیرش باید انجام شوند. تمام آزمون های پذیرش مورد نیاز باید از استانداردهای تایید شده ANSI/IEEE و NEMA پیروی کنند.

قرار دادن ترانسفورماتور الکتریکی

هنگام در نظر گرفتن محل نصب ترانسفورماتور الکتریکی، ارزیابی تمام کدهای ایمنی مهم است. نصب نباید هیچ تهدیدی برای حرکت عادی پرسنل یا تجهیزات ایجاد کند. اگر ترانسفورماتور الکتریکی در سطح زمین نصب شود، ارزیابی ویژگی های خاک و رفتار خاک بسیار مهم است.

شرایط نامناسب خاک می تواند منجر به نشست های دیفرانسیل شود که به ترانسفورماتور یا اتصالات الکتریکی شما آسیب می رساند. اگر قرار است ترانسفورماتور الکتریکی روی یک پد بتنی نصب شود، باید حداقل 3000 psi داشته باشد، با لبه های پخ در بالای پایه که از هر انتها 20 اینچ به پایین امتداد می یابد، و یک پایه معمولی باید 6 × 7 فوت و 12 اینچ باشد. .

برای ترانسفورماتورهای پایه دار با توان 75 کیلو ولت آمپر تا 500 کیلو ولت آمپر، پایه بتنی معمولی 5 1/2 x 6 1/2 فوت و 10 اینچ خواهد بود. ضخامت 9 فوت و 10 اینچ.

اگر قرار است ترانسفورماتور برقی شما در داخل یا بالای ساختمان نصب شود، باید مقررات دقیق و تحلیل سازه بار مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و برای یکپارچگی طراحی سازه در نظر گرفته شود. در مناطق زلزله خیز باید تمهیدات خاصی اتخاذ شود تا از فروریختن در هنگام زلزله یا حرکت لرزه ای جلوگیری شود. برای هر شرایطی، به شدت توصیه می شود که شماتیک یا نقشه ترانسفورماتور الکتریکی ارائه شده توسط سازنده را داشته باشید.

نکات نصب ترانسفورماتور برقی

یک ترانسفورماتور الکتریکی قبل از نصب باید از نظر آسیب بررسی شود. لطفاً مطمئن شوید که آسیب قابل مشاهده، قطعات شل یا شکسته، کثیفی یا وجود رطوبت را بررسی کنید. اگر این علائم قابل مشاهده نیستند، ترانسفورماتور شما باید در شرایط خوبی باشد و آماده نصب باشد.

از هر گونه تنش اضافی که توسط کابل های ورودی به بوشینگ ها یا اتصالات ترانسفورماتور وارد می شود، خودداری کنید.

پوشش محافظ اطراف پایانه ها را جدا نکنید. آنها از اکسیداسیون سطحی جلوگیری می کنند.

اگر از هادی های آلومینیومی استفاده می شود، آنها را همانطور که توسط سازنده مشخص شده محافظت کنید.

سازنده ترانسفورماتور الکتریکی باید دستورالعمل ها یا جزئیات مورد نیاز گشتاور را ارائه دهد.

فقط از گیره های لیست UL استفاده کنید و توصیه های سازنده را در مورد نحوه اتصال آنها دنبال کنید.

از نصب واشر بین شاخه های ترمینال و میله اتوبوس خودداری کنید. انجام این کار می تواند اتصال را بیش از حد گرم کند.

فاصله مناسب برای کابل ایجاد کنید و از نصب آنها در نزدیکی تیغه ها یا سیم پیچ ها خودداری کنید. حداقل فاصله های خمشی سیم را در ترمینال ها برای هر NEC دنبال کنید.

در صورت نیاز، از استانداردهای NEMA برای کنترل صدای ترانسفورماتور بسته به درجه kVA یک واحد پیروی کنید.

زمین، زمین و فراموش نکنید که زمین. توصیه های NEC را دنبال کنید و اتصال زمین سیم نول را در صورت لزوم بررسی کنید.

با انجام تست مقاومت عایق، عملکرد صحیح مدارهای کنترل را بررسی کنید. مراقب باش. همه ترانسفورماتورها نمی توانند ولتاژ اعمال شده را تحمل کنند.

تمام سیم پیچ ها باید از نظر تداوم بررسی شوند.

قبل از برق انداختن ترانسفورماتور الکتریکی باید آزمایش مقاومت عایق انجام شود.

اگر قرار است ترانسفورماتور الکتریکی به صورت موازی کار کند، با سازنده مشورت کنید که همه ولتاژها، امپدانس ها و نسبت دور مناسب هستند.

قبل از برق انداختن هر ترانسفورماتور 3 فاز، ولتاژ خط به زمین و ولتاژ خط به خط را مقایسه کنید، باید مشابه باشند.

پس از اتمام نصب، ولتاژ خروجی ترانسفورماتور برق را بررسی کنید.

  • kezhvan abbasi